Læringsparate elever og undervisningsparate lærere:
De to ting, vil vi gerne have på skolen, går hånd i hånd. Det er derfor et fokus i skolens klasser at tale om læringsparathed og dermed respekt for lærerens undervisningsparathed. At være læringsparat til en skoledag og til en time er:
- at vide, hvilken time, man skal have
- at have tingene til timen fremme på bordet ved timens begyndelse
- at være klar på sin plads, når frikvarteret er forbi
- at lytte til læreren og til sine kammerater i undervisningsforløbet
- at lægge alt unødigt væk – vandflasker, æbler, ikke relevant materiale på bordet mm.
Også i udskolingen skal eleven være læringsparat i hver enkelt time og dermed vise den respekt for den undervisningsparate lærer. Også i udskolingen vises respekten, når ikke relevante ting lægges væk i timerne såsom mobiltelefoner, drikke, mad mm og koncentrationen henledes på timens undervisning og dermed den læring, som udbyttet gerne skulle være hos eleven.