På N. Zahles Gymnasieskole inviteres alle elever i 2. klasse til optagelsesprøve på Det Kongelige Teaters Statistskole.

Samarbejdet mellem Statistskolen og N. Zahles Gymnasieskole er for børn i 2.-5. klasse, der kan lide teater, drama, musik og bevægelse og som har lyst til at medvirke i Det Kongelige Teaters forestillinger.

Undervisningen foregår på det kongelige teater. Skolen sørger for transport fra skolen til teatret.

Skal der medvirke børn i teatrets forestillinger, vælger instruktøren børn fra statistskolen. Hvis man bliver valgt, skal man også deltage i prøver, som kan ligge i skoletiden og her sørger skolen også for transport til teatret.

De allerfleste børn har medvirket i forestillinger i løbet af de år, de har gået på statistskolen.

Der undervises i bevægelse, rytmik og drama.

Nedenstående fotos er fra forestillinger, hvor elever fra N. Zahles gymnasieskole har optrådt.
Fotos er venligst stillet til rådighed af Det Kongelige Teater.